Most kezdesz jógázni? 4 dolog, amit keress, és 4, amit kerülj el!

Most kezdesz jógázni? 4 dolog, amit keress, és 4, amit kerülj el!

Az alábbiakban Valerie Leeds amerikai masszázs és energiagyógyász cikkének fordítását olvashatjátok:

Lehet, hogy a jóga trendi, mégis sokan attól félnek, hogy már eleve kisportoltnak kell lenniük ahhoz, hogy betegyék a lábukat egy jógastúdióba. A jógának, mint mozgásformának, olyan sok haszna van, hogy érdemes eloszlatni a vele kapcsolatos előítéleteket. Kezdj el gyakorolni, ha úgy érzed, hogy van kedved ezt rendszeresen végezni. A rendszeresség nem feltétlenül azt jelenti, hogy minden nap, bár minél sűrűbben gyakorolsz, annál több hajlékonyságra, erőre, kitartásra és egyensúlyra számíthatsz… és annál több boldogságra. Az alábbiakban néhány iránymutatás, ha jógázni kezdenél.

1. KERÜLD: önmagad másokhoz hasonlítását. Néhányan versenysportot csinálnak a jógából, arra törekedve, hogy ők legyenek a legerősebbek, leghajlékonyabbak, legkiegyensúlyozottabbak és legjobbak a jógaórán minden egyes alkalommal. Azonban ez a megközelítés gyakran sérüléshez vagy frusztrációhoz vezet. Ahelyett, hogy arra figyelsz, mit csinálnak a többiek, akkor fogod a legtöbb jótékony hatást és örömöt érezni, ha a saját légzésedre és testtudatodra fókuszálsz. Az jó, ha más, fejlettebb gyakorlók inspirálóan hatnak rád, de ha a képességeiket arra használod, hogy lebecsüld saját magadat, az demotiváló lehet, és oda vezethet, hogy végül feladod.

KERESD: A biztonságot. Biztonságos az a stúdió, ahol „nem a póz a cél”, és ez minden résztvevőre érvényes. Ahol bízhatsz abban, hogy egy keretet adnak ahhoz, hogy megtaláld és kifejleszd a saját gyakorlásodat, bármilyen szinten is vagy. A jóga valójában nem a teljesítményről szól. Azok a stúdiók, ahol kevésbé dogmatikus az oktatási stílus, kevésbé félelmetesek, és általában nyitottak minden emberre, korosztályra és testalkatra.

2. KERÜLD: Csak egy újabb cross-tréning edzést. Bár a jóga minden bizonnyal jó kiegészítője lehet a cross-tréningnek, a jógával sokkal többet is elérhetsz. Képzeld el, hogy bemész a legfinomabb étterembe, és megrendeled a kedvenc ínycsiklandó ételedet, és valaki azt mondja, hogy befogott orral, és behunyt szemmel edd. Kihagynád! Add meg magadnak a lehetőséget, hogy megtapasztalj annyi különböző stílust, amennyit csak tudsz, és megismerd a jóga történetét és szellemiségét, mielőtt leszűkíted a választásodat, hogy hol és hogyan gyakorolsz.

KERESD: A jóga eredetét, történetét, és tradícióját. Ha egy olyan stúdiót választasz, amely figylemet fordít mindezekre az aspektusokra, akkor holisztkusabban tudod megközelíteni a jógát. Ha a jógát a különböző aspektusaival együtt tapasztaljuk meg, mint az ászana (fizikai jóga pózok), pránájáma (a légzés kontrollálása, a jóga szíve), és a nidra (ősi meditációs technika), alaposabban megismerjük a jógát, mint életstílust, és nem csak egy múló hóbortként jelenik meg az életünkben. Csakúgy, mint mindennel, amit újonnan kezdesz csinálni, érdemes először az alapokat megismerni.

3. KERÜLD: A gurukat. Ne engedd, hogy a jógaoktatód „gurusága” vagy személyisége túlzottan elvarázsoljon vagy félrevezessen, annyira, hogy elfelejtsd, miért is mentél el jógázni. Ha az egész az oktató, vagy a stúdió trendiségéről szól, akkor elveszik a jógagyakorlás valódi haszna. A jóga óriási eszköz az önfejlesztéshez; a tapasztalat a matracon minden adott napon mindannak a metaforája, ami az életedben zajlik. Arra is használhatod a jógát, hogy belsőleg feldolgozd a kihívásokat, hogy napról napra nagyobb békét és nyugalmat teremts.

KERESD: A jógaiskolákat és a végzett oktatókat. Ha egy stúdió jógaoktatói tanfolyamot tart, és a saját végzettjeit foglalkoztatja, akkor ott valószínűleg magas a színvonal, ami alapján jobban megbízhatsz a tanárok képzettségében és tapasztalatában.

4. KERÜLD: Ami nem érted van. Ne felejtsd el, hogy miért is kezdtél el jógázni. Tegyél fel magadnak néhány kérdést, vagy menj egy lépéssel tovább; tűzz ki a szándékodnak megfelelő elérhető célokat, amelyek lehetnek szellemiek, fizikaiak, spirituálisak, vagy akár mindegyik egyszerre. Ez alapján ki tudod választani az(oka)t a studió(ka)t és tanár(oka)t, aki(k)/ami(k) valójában összhangban vannak a vágyaiddal és leginkább hasznosak a gyakorlásodhoz.

KERESD: A változatosságot. Egy olyan stúdióban, ahol sokféle tanár oktat, megvan a lehetőséged megtalálni az(oka)t az oktató(ka)t, akik igazán rezonálnak veled, és motiválni tudnak. Ha sűrűbben látogatod a jógaórákat, az segít egy egyenletes gyakorlás fenntartásában. Ha tudsz, válassz több helyet vagy többféle típusú stúdiót. A kisebb létszámú órák több személyre szabott figyelmet és igazítást tesznek lehetővé. A nagyobb stúdiókban a nagyobb csoport nagyobb energetikai hatását használják ki, ami szintén hasznos.

Lehet, hogy tetszik, az “edzés” és a relaxáció kombinációja egy Vinyásza Flow-n, vagy ahogy szent hely/tér keletkezik azáltal, hogy tudatosan időt fordítasz magadra a rohanó mindennapokban, vagy csak egyszerűen szereted a jógagyakorlatok tonizáló és nyújtó hatását, amit fizikai szinten nyújtanak. Bármi okból is kezdted el, a jóga lehetőséget ad a meghittség, a béke hatalmas területeinek felfedezésére, és hogy mindezt szellemi, testi és spirituális szinten élvezd. Óm Sánti.

Fordította: Scsaurszki Orsolya

Leave a Reply

Your email address will not be published.