Jóga kismamaként

Jóga kismamaként

Jelenleg az Atma Centerben nincs kifejezetten kismama jóga (reméljük, hamarosan majd bővülünk ebben az irányban is), de néha előfordul, hogy kismamaként szeretne valaki jógázni jönni az Atma Centerbe – legtöbbször olyankor, amikor egy már hozzánk járó vendég lesz várandós.

Ezzel a bejegyzéssel azoknak szeretnék segíteni, akik intenzívebben szeretnének jógázni a várandósságuk alatt. Mert való igaz, hogy aki a jóga intenzíveb fajtáját gyakorolta a várandósság előtt, vagy más intenzívebb sportot gyakorolt, annak egy kifejezetten kismama jóga “kevésnek” bizonyul az első időszakban. (Így voltam ezzel én is, bővebben egy bejegyzésemben írtam erről a saját olalamon.) Emellett azt szokták mondani, hogy amit a várandósság előtt sportoltunk, azt a várandósság alatt is lehet végezni – bizonyos módosításokkal természetesen.

Most kitérnék arra, hogy melyek azok az ászanák, illetve gyakorlatok, amik nem javasoltak várandósan.

  • előrehajlítások – ne túl mélyen, és terpesztesztett lábakkal, hogy a hasunk, és a magzat nem nyomódjon
  • gericcsavarások – nagyon enyhe csavarásokat végezzünk, inkább csak a felső háti szakaszt csavarjuk (a hasunk ne préselődjön össze
  • hátrahajlítás – nem javasolt, mivel a hasfal és a méh nagyon a gerincnek préselődik az intenzív hátrahajlításoknál. Inkább csak a mellkasunkat nyissuk. A híd helyett barlang pózt végezzünk, ha jól esik.
  • Fordított pózok – nem javasoltak a fordított pózok, főleg az utolsó harmadban nem, amikor már befordult a baba, mert visszafordulhat. Teljes gyertya helyett a visszerek tehermentesítésére hanyatt fekvésben csak a lábunkat emeljük.
  • Ne végezzünk légzőgyakorlatokat légzésvisszatartással, illetve intenzív haspréssel és gátemeléssel (mula és uddijána bandha)

Mi az, amit lehet

  • álló, egyensúlyozó ászanák
  • harcos pózok
  • enyhe csípőnyitások
  • légzőgyakorlatok közül például a Nadi sodhana, vagyis a váltott orrlyukas légzés végezhető

kismama-joga2-atmacenterhuAz első három hónapban legyünk a legóvatosabbak, mert ez a várandósság legrizikósabb időszaka, ilyenkor semmiképpen ne erőltessük meg magunkat. Mi a melegben végzett gyakorlást sem javasoljuk, mert ez a lebontó folyamatokat segíti elő, a baba pedig “felépülni” szeretne. Ha saját felelősségedre mégis bemész egy fűtött órára, csak addig végezd a gyakorlatokat, amíg jól esik, és igyál sok folyadékot!

Ha várandósan jönnél jógázni az Atma Centerbe, akkor inkább a normál hőmérsékletű órákat válaszd, mint például a jógaterápia, a vinyásza flow, vagy a jin jóga. Ha mégis Agni jógára jönnél, itt megtalálod az Agni jóga várandósan végezhető verzióját, az órán, anélkül, hogy a tanár külön javasolná, nyugodtan végezd ezeket a módosított gyakorlatokat.

Az egyik legjobb tanács, amit én is kaptam várandósan, hogy nagyon figyeljek magamra, a babára, és az érzéseimre, és tudni fogom, hogy mi a legjobb. Valami ilyesmit szeretnék itt is írni, úgy jógázzunk, hogy az mindenkinek jó legyen.

Emellett itt szeretném azt is leírni, hogy ha valaki várandósan megy az órára, állapotát mindenképp jelezze az oktatónak óra előtt, és vegy figyelembe, hogy az oktató – mivel nem mindenki rendelkezik kismama jóga tudással, tapasztalatokkal, vagy mivel alapvetően nem kismama jóga óráról van szó, és nem biztos, hogy tud majd figyelni a kismamára – fenntarthatja a jogot, hogy megkérje az illetőt, hogy ne vegyen részt az órán.

Szücs Orsi

Leave a Reply

Your email address will not be published.