Szarvángászana

Szarvángászana

Újabb részlet Gregor Maehle Astanga-könyvéből:

“Szarvángászana

(összes-végtag-póz, gyertyaállás, vállállás)
Dristi: Orrhegy
 
Astau: A tadaga-mudrából emeljük fel a lábainkat a talajról (csípőhajlítás). Ahhoz, hogy ezt nyújtott térdekkel meg tudjuk tenni, erős hasizmok kellenek. A lábak súlya hajlamos lefelé húzni a szeméremcsontot, ami által a medence előrebillen, és a derekunk kihomorodik. Ezt ellensúlyozni kell a hosszanti hasizom megfeszítésével. Ha nem elég erősek a hasizmaink ahhoz, hogy lent tartsuk a szeméremcsontot, akkor behajlított térdekkel emeljük a lábainkat.
 
Folytassuk az emelést mindaddig, amíg a medence is fel nem emelkedik a talajról, és nyújtsuk a lábainkat egyenesen fel a plafon felé, majd spicceltessük a lábfejeket. Tartsuk a lábakat és a vázizmokat aktívan, hogy a vér ne szálljon a fejünkbe. A fordított pózok nem a relaxációról szólnak.
 
Helyezzük a tenyereinket a derekunkra, párhuzamos alkarral. Ahogy előrehaladunk, lassan vigyük a tenyereket lefelé a lapockák felé, hogy minél jobban megnyissuk a mellkast. Óvatosan haladjunk, mivel ezáltal a nyak hajlítása növekszik.
 
A nyaki gerincszakasz egyetlen csigolyájának sem szabadna a földhöz érnie. Ha túl nagy nyomás nehezedik a nyakunkra, az fejfájást, csuklófájdalmakat, a nyak természetes lordózisának elvesztését, vagy pedig az „előreszegezett fej” szimptómát okozhatja. Ha amúgy is előreszegezett a fejünk, akkor ne gyakoroljuk a szarvángászanát addig, amíg ki nem javítottuk a nyak görbületét hátrahajlításokkal. A nyak tehermentesítése érdekében finoman nyomjuk bele a könyökünket, vállakat, alkarokat és a tarkónkat a talajba. Ha nem tudjuk a tarkót a levegőben tartani, akkor tegyünk egy vagy két összehajtogatott takarót a vállunk és a könyökünk alá.
 
A szarvángászana jó nézőpontot kínál a szabadon hullámzó hasfal megfigyelésére, szemben az uddíjána bandha által mozdulatlanul tartott alhassal az uddzsájí légzés közepette.
 
A szarvángászana javítja a vérkeringést, és fiatalosan tartja a vérereket, a szívet és a tüdőt. Általános tonizáló és megfiatalító hatása van. A megerőltető gyakorlás után ezt a pózt hosszabb ideig is ki lehet tartani. A menstruáció közben nem ajánlott a fordított pózok gyakorlása, mert megakadályozhatják a menstruációs folyást. Magas vérnyomás és csuklófájdalmak esetén a szarvángászana ellenjavallt.”
Forditotta Gauranga Das

Leave a Reply

Your email address will not be published.