Úrdhva-padmászana

Úrdhva-padmászana

Újabb részlet Gregor Maehle Astanga-könyvéből:

“Úrdhva-padmászana

(Felfordított lótuszülés)
Dristi: Orrhegyre
 
Mint néhány más póz esetében, az úrdhva-padmászanánál is van némi vita a vinyásza-számolást illetően. A Yoga-mala szerint a nyolcadik vinyásza az ászana állapota, míg más források szerint a kilencedik. A Yoga-malát követtem, mert az a régebbi forrás.
 
Astau: Belégzésre egyenesítsük ki a lábainkat a karnapídászanából szarvángászanába, először a gerincet, majd a csípőket kiegyenesítve.
 
Nava: Kilégzésre helyezzük először a jobb lábunkat padmászanába, majd rá a balt. Ezzel a pózzal csak akkor szabad próbálkozni, ha már megfelelően elsajátítottuk a padmászanát. Eleinte használjuk az egyik kezünket a lábak berakására, miközben a másikkal stabilizáljuk a pózt.
 
Ha a lábak padmászanában vannak, akkor eresszük le a combokat párhuzamosra a talajjal, és helyezzük a tenyereinket a térdeink alá. Most egyensúlyozzunk a vállak és a tarkó által alkotott szilárd háromszögön. A nyaki csigolyákat tartsuk a levegőben, azáltal, hogy a háromszög három pontját a földbe nyomjuk, az ülőcsontokkal pedig a plafon felé nyújtózunk.”
 
Megjegyzések: Én ebben a pózban is azt szoktam javasolni, hogy próbáljunk a vállakon egyensúlyozni, a karok, a törzs és a combok között létrehozva az erő-háromszöget. Ezt azáltal érjük el, hogy egyidejűleg nyomjuk fölfelé a térdeket a kiegyenesített karokkal, és húzzuk lefelé a combokat az uddíjána-bandha segítségével. Ekkor a gerinc kiegyenesedik, és a keresztcsont visszabillen a függőleges helyzet felé. Bizonyos esetekben, bár megy a lótusz, mégsem tudjuk annyira kiegyenesíteni a gerincet, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a pózban. Ilyenkor a karokat párhuzamosan lent tarthatjuk a talajon, így megakadályozva a hátragördülést. Ekkor a lótuszt a hasizmok és a hátizmok segítségével tudjuk vízszintes helyzetben tartani. Ha nem megy még a lótuszülés, akkor keresztezett lábtartással is végezhetjük a pózt, ám ebben az esetben az egész póz sokkal instabilabb, és kisebb eséllyel fog sikerülni a gerinc kiegyenesítése.
Forditotta Gauranga Das

Leave a Reply

Your email address will not be published.