Dzsánusírsászana B

Dzsánusírsászana B

Újabb részlet Gregor Maehle könyvéből:


Dzsánusírsászana B
(Fej-a-térdhez póz)


Dristi: lábujjak


Szapta: Belégzésre ugorjunk előre, és forgassuk vissza a jobb lábunkat legfeljebb 85 fokos szögben. A pipáltatott jobb láb talpát helyezzük a bal belső combhoz. Anélkül, hogy a jobb lábunk pozícióját megváltoztatnánk, tegyük le a kezünket és emeljük fel a fenekünket a földről. Vigyük előre a testsúlyunkat, hogy a bal sarok előregördüljön a talajon, és üljünk a jobb lábunk belsejére (inkább, mint csak a sarokra). A jobb láb ujjai még mindig előremutatnak a bal lábfej irányába. 


A Dszánusírsászana B-ben a jobb lábfejet pipáltatjuk, és a jobb combot kifelé forgatjuk, míg a Dzsánusírsászana A-ban a lábfej spiccel, és a combot befelé forgatjuk. Mindkét comb-mozdulat fontos a csípő megnyitásához a haladóbb pózok előtt. 


Akiknek a sípcsontja rövid a combcsontjához képest, azoknak kisebb szögben kell tartaniuk a lábukat 85 foknál, hogy kényelmesen rá tudjanak ülni. Mindkét ülőcsont elemelkedik a talajtól. A mellkast fordítsuk keresztbe a bal lábhoz képest, és nyúljunk előre, hogy meg tudjuk fogni a bal lábat. A hajlékonyabbak megfoghatják a jobb csuklójukat a bal kezükkel. Belégzésre emeljük meg a mellkast és nyújtsuk ki a karjainkat. 


Astau: Kilégzésre hajoljunk előre, a nyakunkat és a hátunkat tartsuk egy egyenes vonalban megnyújtva. A jobb vese területével a bal láb felé nyújtózunk, hogy kiegyenesítsük a gerincünket. A vállak egyforma távolságban vannak a padlótól. 


A lapockákat húzzuk a medence felé. Az alhas és a gát megtartott. A farizmokat ellazítjuk, és az ülőcsontokat hátrafelé húzzuk, anélkül, hogy a padlóhoz érintenénk. A jobb térdet leföldeljük, miközben a jobb combot kifelé forgatjuk a semleges helyzetig. A szegycsonttal és a fejtetővel a jobb lábunk felé nyújtózunk. Tartsuk ki a pózt öt légzésig. 


Nava: Belégzésre, még mindig a lábunkat fogva, emeljük meg a mellkast, és nyújtsuk ki a karjainkat. 


Dasa: Belégzésre egyenesedjünk fel.
Ékadasa: Kilégzésre ugorjunk hátra csaturanga dandászanába
Dvádasa: Belégzésre felfelé néző kutya
Trajódasa: Kilégzésre lefelé néző kutya


Csaturdasa-Vimsatihi: ismételjük meg a pózt a bal oldalra.”


Én egy kicsit másképpen szoktam tanítani ezt a pózt. A bepipáltatott lábat nem találom túl kényelmesnek, így inkább spicceltetem a lábat, és a sarokra meg a talpra szoktam ülni, úgy, hogy a sarkam a múla bandhát nyomja. Így a bokaízületet kevesebb  nyomás éri szerintem. Az A pozíciónál viszont inkább pipáltatni szoktam a lábfejet, hogy a talp a comb belső feléhez simuljon, miközben a sarok nyomja a gátat elölről. A comb befelé és kifelé rotálásával kapcsolatban nem igazán értem, hogy mire gondol Maehle. Én ehelyett arra szoktam koncentrálni, hogy a törzset megfelelően visszafordítsam a bal láb fölé. Az A-B-C progressziókban a csípő egyre jobban kicsavarodik, és egyre több erőfeszítést kell tenni arra, hogy a törzset a bal láb fölé helyezzük. Ha a köldököt sikerül a comb fölé hozni, akkor ki tudjuk egyenesíteni a gerincet, ha a törzs mindkét oldalát egyforma mértékben nyújtjuk.

Forditotta Gauranga Das

Leave a Reply

Your email address will not be published.