Melyik jógaórát válasszam?

Melyik jógaórát válasszam?

Avagy kedvcsináló azoknak, akik még soha nem jógáztak, de szeretnék kipróbálni.

Bármelyik óratípust választhatod, mert nálunk az Atmában az oktatók segítenek, igazítanak az órákon, és ha valami nem megy egyből, helyettesítő, rávezető gyakorlatokat is mutatnak, tehát bátran lehet jönni az órákra, kezdőként is.

Hasznos szempontok
Összegyűjtöttem néhány hasznos szempontot, ami megkönnyítheti a választást, és segíthet eligazodni a sokféle óra között. Először is érdemes elolvasni a honlapon található óratípus leírásokat. Ez persze nem minden esetben elegendő a választáshoz. Tehát, ha még soha nem jógáztál, de űzöl pl. más sportot, van erőnléted, de nincs hajlékonyságod, akkor nyugodtan gyere bármelyik órára, mert a pózok kivitelezéséhez szükséges hajlékonyság idővel ki fog alakulni. Többek között ez a célunk, a maximális mozgásterjedelem elérése, valamint az izomegyensúly helyreállítása. Ha inkább hajlékonyabb vagy, de nincs erőnléted, gyere Agni órára (ahol 30 ászanát tartunk ki 21 légzésig, melegben), mert ott megszerezheted a megfelelő erőt is, ami mondjuk ahhoz kell majd, hogy végig tudj csinálni egy Hot Ashtanga órát. (Az Ashtanga egy tradicionális, meghatározott sorrendben végzett ászana sorozat.)

Ha izgága vagy, ha félénkebb, ha bátor, esetleg maximalista… ☺
Fontos szempont még az is, hogy mennyire vagy izgága típus, mert ha inkább a dinamikus mozgásformák kedvelője vagy, akkor először ne jin jógára gyere, mert valószínű, hogy az 5 percet nagyon hosszúnak fogod érezni egy pózban. Ha izgága is vagy és szereted a kihívásokat is, akkor Ashtanga órán a helyed. Vagy gyere kezdő Ashtangára, ahol csak a sorozat feléig megy a gyakorlás, és ha belejöttél, irány a vezetett, teljes első sorozat, vagy a Hot Ashtanga, ami szintén a teljes első sorozat gyakorlását jelenti, csak melegben, 36 fokos, 70 százalékos páratartalmú teremben. Ha szeretsz edzeni, és próbára tenni a kitartásodat, akkor próbáld ki a Body Art-ot, óra után, garantáltan úgy fogod érezni, hogy kihoztad magadból a maximumot, ami kihozható volt ☺ Vagy kezdd a vinyásza flow órával, ahol minden légzésre történik egy mozdulat – nem ugrálós, kifulladós, hanem könnyed, zenés, dinamikus.

Ha kicsit félénkebb vagy, és nem annyira vonzanak a kunsztosabb pózok, akkor a jógaterápiát válaszd elsőre, mert szakképzett oktatói segítséggel szerezheted meg első jógás élményedet, ami biztos, hogy nem fogja elvenni a kedvedet a további gyakorlástól.

A hátrahajlítás órán dinamikus mozdulatsorok váltakoznak a kitartott pózokkal, a csípőnyitó vinyásza óra pedig inkább dinamikus jellegű. Mindkét óra javasolt, ha köztes megoldást szeretnél, a terápiás jóga és például a hot Ashtanga között. A jógaterápia és az Agni mellett ez a két óratípus megfelelően felkészít egy haladó órára.

Meleg vagy hideg?
Az is fontos szempont, hogy melegben vagy normál hőmérsékletben zajlik egy óra. A melegben való gyakorlás során jobban dolgoztatjuk a szívünket, és az pedig, hogy szakad rólunk az izzadság, a sejtszintű méregtelenítést segíti elő, mert a test kitágult szövetein keresztül hatékonyabb a méregtelenítés, valamint fokozódik a hajlékonyságunk, és csökken a sérülések kockázata. Az emberek hőtoleranciája és hőigénye különböző, és egyes betegségeknél, (pl. magas vérnyomás, visszérgyulladás) nem ajánlott a túl magas hőmérséklet. Hosszú távon azonban ezekre a betegségekre is jó hatással van a melegben végzett jóga, ezen kívül pedig még a daganatos és ízületi megbetegedésekre is pozitív hatása lehet. Legjobb, ha mindenki maga próbálja ki, hogy melyik hőfok a vérmérsékletének megfelelő. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a melegben végzett gyakorlás során kb. háromszor olyan gyorsan lehet fejlődni, mint hidegben. ☺

Ha esetleg elsőre nem a számodra megfelelő órára jöttél, mindenképp érdemes kipróbálni más óratípust is a kínálatból.

Pozitív „mellékhatások” ☺
Bármelyik óratípust is választod kezdőként, már az első óra után érezni fogod a jóga pozitív hatásait. Ha elég kitartó vagy, akkor a hétköznapjaidban is hamar észrevehető lesz a változás. Nemcsak fizikailag, de mentálisan is egészségesebbé válhatsz, valamint a tudatos, folyamos, lassú légzés segítségével lassíthatod az öregedés folyamatát. Pozitív mellékhatások: lelki béke, kiegyensúlyozottság, az együttérzés fokozódása, nyitottság és lelkesedés. Színesítheted a szürke hétköznapokat, és amellett, hogy levezeted a napi stresszt, képes leszel pozitívabban szemlélni a világot, ahogy egyre oldódnak az érzelmi blokkjaid, amik a múltban halmozódtak föl. A tudatosság magabiztosságot teremt, ami kifelé is sugározni fog, és egészen biztos, hogy nem maradnak el a környezet pozitív visszajelzései sem, hiszen a látványos változás olyan motiváló erőt jelent, ami másoknak is segíthet. Kalandra fel! Gyertek jógázni! ☺

Szerző: Tóth Anasztázia

Leave a Reply

Your email address will not be published.