Jógairányzatok

Jógairányzatok

Az alábbiakban egyes jógairányzatok rövid leírását olvashatjátok, a jógairányzatok felsorolása messze nem teljeskörű.

Sivananda jóga

Ezt a jóga-irányzatot Swami Sivananda (1887-1963) alapította. Az irányzat a korábban felsorolt több stílust egyesíti magában, gyakorlói tizenkét ászanát emelnek ki, amelyeket mindennapi gyakorlásra javasolnak. Az ászanákat több percig tartják ki, közben pihennek. Részletesen foglalkoznak a táplálkozással, az életmóddal, és a pránájáma és meditáció gyakorlatara is nagy hangsúlyt fektetnek. Rendszeresen tartanak kirtan-összejöveteleket (közös mantra-éneklést). Swami Sivananda alapította a Divine Life Society-t, amely a jóga oktatása mellett egyéb oktatási és szociális, karitatív tevékenységekkel is foglalkozik. Főhadiszállásuk a Himalája lábainál fekvő Rishikesh.

Iyengar jóga

B.K.S. Iyengar (1918-), korunk egyik legismertebb jóga-mestere módszerében a gyakorlati oktatásra helyezi a hangsúlyt, több, mint 60 éves tapasztalatára támaszkodva. A rendszer gyakorlói több száz féle ászanát sajátítanak el, és különböző jóga-kellékeket (padok, téglák, párnák, övek stb.) is használnak a gyakorláshoz. Több könyve megjelent magyarul, amelyek az ászanák és a pránájáma végzésével foglalkoznak. Az ászanákat 1-5 percig tartják ki, közben pihennek. Különböző egészségi állapotú és felkészültségű gyakorlóknak is javasolható.

Satyananda jóga

Swami Sivananda egyik híres tanítványa Swami Satyananda Saraswati (1923-) a Bihar School of Yoga alapítója. Könyvei a jóga-irodalam alapműveinek számítanak. Rendszerében kb. 150 ászanát alkalmaz, köztük többet dinamikusan ismételnek a légzés ritmusára. A klasszikus jógaírások hagyományait szorosan követve a hangsúlyt a pránájámára, a mudrák és bandhák gyakorlására helyezi, a csakrák aktiválása és a Kundaliní energia felébresztése céljából. A jóga-nidra mélyrelaxációs technikát is oktatják. Alapos és ajánlható jóga-stílus, különböző betegségek gyógykezeléséhez is nagyon hasznos.

Himalája jóga

Az irányzatot Swami Rama alapította (1925 – 1996), aki sokat foglalkozott a jóga egészségre és tudatra gyakorolt hatásainak tudományos bizonyításával. Az általa alkotott jóga-rendszer kíméletesen, de következetesen tereli a gyakorlókat a test és az elme működésének tudatosítása, az egészség és harmónia visszaszerzése felé. A foglalkozásokon relaxáció és precízen felépített, kímélő ászanák szerepelnek, amelyek főleg a gerinc működésének helyreállítását szolgálják. Az ászanák között nem pihennek sokat, és nem tartják ki túl hosszú ideig. A pránájámára és a meditációra helyezik a hangsúlyt. Kiegyensúlyozott, szélsőségektől mentes irányzat.

Jóga a mindennapi életben

Ezt az irányzatot Swami Maheshwarananda (1945-) alapította. Swamiji a jóga eredeti hagyományai alapján építette fel mesteri és átfogó rendszerét, a “Jóga a mindennapi életben”-t, amely kifejezetten a modern civilizáció emberének igényeihez igazodik. Bármikor élhető és gyakorolható kortól, nemtől, társadalmi helyzettől és felekezettől függetlenül. A nemzetközi szervezet központjaiban elméleti és gyakorlati oktatás folyik. A jógafoglalkozásokon ászanák, pránájámák és meditációs technikák sajátíthatók el.

Astanga vinyásza jóga

Az astanga vinyásza jóga (röviden astanga jóga) egy erőteljes és dinamikus jógarendszer. Eredete a legendák homályába vész, de a dél-indiai Mysore városában Sri K. Pattabhi Jois (1915-) máig is a hagyományos módon tanítja. Az astanga vinyásza jóga jellegzetessége, hogy az ászanákat meghatározott sorozatokba rendezve, egyhuzamban, megállás nélkül hajtják végre. A helyes gyakorlat olyan, mint egy tánc, amelynek ritmusát a légzés adja. A mozgás és a légzés összehangolását vinyászának nevezik. Ugyanakkor a vinyásza az ászanákat összekötő mozdulatsor neve is. A vinyásza hőt gerjeszt, amely hajlékonnyá teszi a testet és eltávolítja a méreganyagokat. Az eredeti astanga-jóga rendszerben hat vinyászát (sorozatot) gyakorolnak. Modern változatai power yoga néven is ismertek.

Agni-jóga

Az Agni-jóga egy dinamikus hatha-jóga rendszer, melynek célja az emésztési tűz felébresztése és a szervezet sejtszintű méregtelenítése. A kezdő vinyásza 30 gyakorlatból áll. Az ászanákat folyamatos egymásutánban hajtják végre, midegyiket 21 lélegzetvételig tartják ki. Mivel a kitartások hosszabbak, mint az astanga-jógában, az Agni-jógát előnyösebb 36 fokra felfűtött, és 60-70%-os páratartalmú helyiségben végezni, annak érdekében, hogy az ízületek megpuhuljanak, és az ászanák mélyre hassanak. A bőséges izzadás elősegíti a külső-belső átalakulást, és a pózokkal, valamint a légzéssel való azonosulást. Ugyanakkor a jóga könnyen tanulható, míg pl. az astanga-jóga elsajátítása több éves előképzettséget igényel. A felfűtött helyiségben gyakorolt jóga egyre népszerűbb nyugaton, Hot yoga, Moksha yoga stb. néven oktatják. Egyes oktatók testhőmérsékletnél melegebbre fűtik a termeket, ez azonban már nem tekinthető kedvezőnek az anyagcsere és a méregtelenítés szempontjából.

Kriya-jóga

A Kriya-jóga a szokásos hatha-jóga ászanákon és a légzőgyakorlatokon túl az úgynevezett krijákra és mudrákra fekteti a hangsúlyt. A kriják között szerepelnek például a test megtisztítását szolgáló módszerek (satkarma), mint az orröblítés, beöntés, hánytatás, és a bélrendszer átmosása. Ezek elősegítik a lerakódott méreganyagok eltávolítását, és ezáltal könnyebbé válik a meditáció. Emellett több olyan gyakorlatot is alkalmaznak, amelyek a légzés, a bandhák (izomzárak) és bizonyos kéztartások kombinációjából állnak. Ezek a gyakorlatok elsősorban a csakrák aktiválására és a Kundaliní energia felébresztésére irányulnak. Több híres mestere is volt, pl. Paramahansa Yoganada (1893-1952) vagy Yogi Bhajan (1929-2004).

Mantra-jóga

A mantra-jóga az egyik legősibb módszer a tudat tisztítására és felemelésére. Fizikai alkalmasságtól függetlenül gyakorolható, hiszen egy meditációs folyamat, amely szanszkrit mantrák, imák ismételgetéséből áll. A leghíresebb mantrák az Óm és a Hare Krisna. A mantra-jóga gyakorlói részletes filozófiai ismereteket is elsajátítanak a jóga spirituális aspektusainak megismerése érdekében. Egyes iskolákban hatha-jóga gyakorlatokkal is kiegészítik a mantra-jógát. Sőt, sok iskolában, amely nem kifejezetten mantra-jógát oktat, rendszeresen van kírtan, vagyis szanszkrit mantrák közös éneklése.

Luna-jóga

A Luna-jóga célja a nőiség megerősítése a szexuális szervekre irányuló jóga-gyakorlatokon keresztül. Hozzátartozik a megfelelő légzés, ami a férfi és női energiák kiegyensúlyozását szolgálja a női testben. A Luna-jógát férfiaknak is ajánlják, ugyanúgy pozitívan hat férfiaknál a potencia növelésére, a prosztata-panaszok megelőzésére, serkenti a spermaképződést és annak minőségét javítja. A Luna-jóga megalkotója és népszerűsítője – Adelheid Ohlig – módszerébe beépítette Aviva Steiner izraeli tánc-jóga – és gimnasztika oktató és pszichoterapeuta sikeres tapasztalatait.

Leave a Reply

Your email address will not be published.