Hidegből melegbe – A hot jóga hatásai

Hidegből melegbe – A hot jóga hatásai

Nem panaszkodhatunk az idei télre, enyhén kezelte a mínuszokat, és reméljük nem csak időszakos a manapság tapasztalható napsütés sem. Mégis, fázni azért lehetett. A hot jóga kedvelőit persze a nyári kánikula sem tartja vissza a 36 fokos és páradús levegőjű teremben végzett gyakorlástól, de azoknak is van pár jó hírünk, akik ezt a típust egyelőre csak a hideg elöli menekülő útvonalnak tekintetik! Miért is érdemes melegben (najó, nagyon melegben) jógázni?

Olvasztás. Az első dolog, ami a melegben végzett gyakorlásról eszünkbe juthat az a zsírégetés. Mivel nagyon könnyű elképzelni a folyamatot, ezért abba talán kevesebbszer gondolunk bele, pontosan miért is olvadnak le könnyebben a felesleges kilók, ha melegben mozgunk? Az történik, hogy a külső hő hatására fokozódik a keringés, nő a pulzus, így növekszik a gyakorlatok intenzitása. Emellett, a magas hőmérsékleten végzett gyakorlás során az emésztés felgyorsul, és a szervezet gyorsabban bontja a glukózt és a zsírsavakat is. Rengeteg kalóriát égethetünk a hot órákon, hiszen az embert egyszerre éri több típusú terhelés. A meleg és a mozgás kombinációja fizikai és mentális kihívást is jelent, ami fogyás szempontjából is hatékony faktor. Gyakori, hogy a hot jóga órákra járó emberek elképesztően rövid alatt fogynak, főként a problémás területek formálódnak.

Tisztítás. Számos ősi tradíció is használja az izzasztást méregtelenítés céljából. Gondoljunk csak az ájurvédában a szvédanára vagy épp a finn szaunára! Az izzadás során a test legnagyobb felületű méregtelenítő szervén, a bőrön keresztül távoznak a méreganyagok. Másrészt, ahogyan a testhőmérséklet növekedése a fertőzések legyőzésében segít, a magas szobahőmérséklet a T-limfociták és az immunrendszer helyes működését támogatják.
A keringési szervrendszert is erőteljesen átmaszírozzuk a hot jóga órákon, a hajszálerek kitágulnak, így az oxigén hatékonyabban jut el a szövetekhez, szervekhez, az izmok, mirigyek és belsőszervek vérellátása fokozódik. Ez a folyamat pedig elősegíti a méreganyagok kiválasztását.

Védelem vagy illúzió? A melegben az izmok és az ízületek is jobban nyúlnak, így sokkal hajlékonyabbak vagyunk az óra során, mint egyébként. Ez persze illúzióként is értelmezhető, de ha rendszeresen végezzük a gyakorlatokat, akkor megfigyelhető, hogy normál hőmérsékleten is nagyobb az ízületeink mozgásterjedelme. A melegben végzett gyakorlás közben csak abban az esetben kisebb a sérülésveszély, ha tudatosnak vagyunk (a szédítő meleg ellenére) a test mélyebb jelzéseire is.
A figyelmeztetések között kell megemlíteni azt is, hogy a hidratálás nagyon fontos része a jóga óráknak. Akár óra közben is ihatunk egy keveset, de sokkal inkább arra érdemes figyelni, hogy egész nap a szokásosnál nagyobb mennyiségű folyadékot vigyünk be. Ez egy idő után automatikussá válik, de eleinte minden említett pozitív hatás elérése érdekében észben kell tartani!

Kitartást! A hot jóga (akárcsak a hatha jóga egyébb intenzívebb ágai) fejleszi a kitartást, az akaraterőt, az önfegyelmet, az összpontosítási képességet. Nagyon jó stresszoldó hatása is van, és garantáltan endorfinokat szabadít fel az is, mikor a párás termből a friss(ebb) levegőre kilépünk. Órarendünkben a következő alkalmakkor számíthatsz fűtött teremre: Agni jóga, Hot vinyásza, Hot Astanga, Agni flow.

Szerző: Vígh Viktória

Leave a Reply

Your email address will not be published.