A bandhák pránikus hatásai

A bandhák pránikus hatásai

Minden egyes bandha a prána bizonyos specifikus működéseit stimulálja. A bandhák egyaránt kapcsolódnak bizonyos idegközpontokhoz a gerincben, a belső elválasztású mirigyekhez, illetve az egyes csakrákhoz. A fizikai szinten lévő minden egyes idegfonatnak és belső elválasztású mirigynek megfelelően van egy-egy csakra a pránikus szinten a következők szerint: múládhára – keresztcsonti/farokcsonti fonat; szvádhisthána – prosztata-fonat; manipúra – napfonat; anáhata – szívfonat; visuddhi – garat/gége-fonat; ágjá és szahaszrára – agyalapi/toboz/hipotalamusz komplexum.

A gerinc mentén elhelyezkedő hat csaktából a bandhák három csakrát stimulálnak közvetlenül: a múla bandha a múládhára csakrára, az uddíjána a manipúra csakrára, a dzsálandara bandha pedig a visuddhi csakrára hat. Az adott izmok megfeszítése aktiválja az adott csakrákhoz kapcsolódó idegpályákat, amelyek jeleket küldenek az agy kihasználatlan, szendergő részeibe. Ezen agyi és mentális potneciálok kihasználására csak a spirituálisan fejlett emberek képesek, és a bandhák alkalmazása hatékonyan segíti ezt elő.

Bár a bandhák hatása a fizikai és neuro-endokrin szinten is figyelemre méltó, a leglényegesebb hatásokat mégis a pránikus és magasabb szinteken fejtik ki. Ehhez meg kell értenünk azt a tényt, hogy az emberi szervezet komplex és egymással összefüggő energetikai rendszerek összessége.

A jóga filozófiája szerint a prána lefelé irányuló mozgása az ember tudatát az alacsonyabb létdimenziók felé vivő erőket képviseli, mint például a vágyak ösztönös kielégítése, az élvezetek habzsolása, a függőség, letargia, apátia, lustaság stb. Az emberi természet eredendően magasabb rendű, isteni jellemvonásokkal bír, és annak érdekében, hogy ezt a felszínre hozzuk, meg kell fordítani a prána áramlását.

Ebben van nagy jelentősége a bandhéknak, mivel szabályozzák a prána áramlását, és ahelyett, hogy engednék elszökni az alacsonyabb csakrákon keresztül, felemelik a Szusúmnán keresztül. Ehhez el kell hárítani az akadályokat a prána ármalásának útjából. Ezeket az akadályokat granthíknak nevezi a tantra-irodalom.

A brahma-granthí a múládhárában található, és a teremtéshez, vagyis a nevek és formák világához való ragaszkodést képviseli. Ez a csomó nyugtalanságot eredményez az elmében, mivel az érzékeken keresztül elfolyik a prána az érzéktárgyak irányába. A granthí feloldásában tehát fontos szerepe van a pratjáhárának, vagyis az érzékszervek visszavonásának.

A Visnu-granthí az anáhata csakrában található. Ez a csomó az érzelmi kötődések által okozott akadályokat képviseli, amilyenek például a hagyományokhoz vagy a kötelezettségekhez fűződő ragaszkodás, a vágyat a szenvedő emberiség segítésére, a megteremtett dolgok “fenntartására”. A visnu-granthi feloldásában nagy szerepe van a bhakti-jógának és a kírtannak.

A harmadik csomó a Rudra-granthi, mely a harmadikk szem területén található. Rudra a hamis, materialisztikus egó ura. A jóginak itt a dhjána, vagyis meditáció segítségével kell megszabadulnia az összes megjelőöléstől és hamsi azonosítástól, és meg kell állapodnia a szvarúpában, az örök lelki azonosságában. A Rudra-granthi feloldásával a jógi túllép az időhöz kötődő, átmeneti tudatállapotokon, és az örökkévalóságban helyezkedik el.

Leave a Reply

Your email address will not be published.