Praszárita Pádóttánászana D

Praszárita Pádóttánászana D

Újabb részlet Gregor Maehle könyvéből:


“Praszárita Pádóttánászana D
Előrehajlítás terpesztett lábbal D


Dristi: Orrhegy


Ékam: Belégzésre emeljük a mellkast, a kezeinket tartsuk a csípőnkön.


Dvé: Kilégzésre hajoljunk előre, és fogjuk meg a nagylábujjakat, mint a pádángusthászanában. Belégzésre emeljük a szegycsontot, nézzünk fel lágyan, és egyenesítsük ki a karokat.


Tríni: Kilégzésre dőljünk előre, a törzset a combok közé eresztve, és, ha lehetséges, a fejtetőt a talajra helyezve. A testsúlyt vigyük előre a lábujjak felé, hogy intenzívebbé tegyük a nyújtást. A lábujjakat tárjuk szét. A csuklókat és a könyököket vigyük ki oldalra. A lapockákkal és az ülőcsontokkal nyújtózkodjunk a mennyezet felé. A fejtetővel és a szegycsonttal nyújtózkodjunk a padló irányába. Tartsuk ki öt légzésig.


Csatvári: Belégzésre emeljük a torzót, nyújtsuk ki a karokat és nézzünk fel. Kilégzésre tegyük a kezeinket a csípőnkre. 


Pancsa: Belégzésre egyenesedjünk fel. Kilégzésre álljunk vissza szamaszthitibe.”


Megjegyzések: A praszárita pádóttánászana mind a négy változata esetében meg kell találni az optimális távolságot a talpak között. Elvileg egyenlő oldalú háromszögben kéne állnia a lábaknak, vagyis a két talp közötti távolságnak meg kell egyeznie a lábaink hosszával. Ha túl közel állunk, akkor nem tudjuk a fejtetőt a talajhoz érinteni, ami stimulálja a fej csakráit. Ha viszont túl távol, akkor nem tudjuk teljesen belenyújtani a gerincet a pózba. Amíg a fej nem ér le, lehet növelni a távolságot, csak arra kell vigyázni, hogy ne csússzanak szét a lábak. Az egyensúly is fontos. Ideális esetben a talpak közepét összekötő vonal felett van a súlypont, bár a felsőtest szögétől függően előrébb vagy hátrébb kerülhet. Mindenesetre igyekezzünk a térdeket nyújtva tartani, felhúzni a térdkalácsokat, és az elülső comb feszítésével elősegíteni a hamstring nyújtását.  A D változatban a könyökök nyitásával a vállak is távolodnak a fülünktől, és nyílik a mellkas. Így maximálisan egyenesen és nyújtva tudjuk tartani a gerincünket. 


Ez az ászana csökkenti a zsírlerakódásokat a derék körül, erősíti és tonizálja a lábakat és a hátizmokat. A köldöktől lejjebb elhelyezkedő szerveket is tisztítja a póz, illetve, amikor a fejünk a derék alatt található, akkor az Agni hatásosan tisztítja a vastagbelet és a végbelet. A póz megtisztítja a nemi szerveket és a légzőrendszert. A teljes idegrendszert stimulálja a póz.

Forditotta Gauranga Das

Leave a Reply

Your email address will not be published.