Dzsálándhára bandha, Múla bandha, Uddijána bandha

Dzsálándhára bandha, Múla bandha, Uddijána bandha

Torokzár, gátzár, gyomorzár

A következő három gyakorlatot bandháknak, vagyis izomzárnak nevezzük. A testben három rekeszizom található (egy a torok és a kulcscsontok között; egy a tüdő és a hasüreg között; egy pedig a kismedencében). A gyakorlatok ezeknek a rekeszizmoknak a megfeszítésére irányulnak, ami által a prána áramlása kiegyensúlyozódik és a belső szervek és mirigyek működése is harmonizálódik. A gyakorlatok nagyon hatásosak, de gyakorlásuknál fontos a rendszeresség és fokozatosság betartása, mert egyébként káros következményeik is lehetnek.

1) Üljünk nyitott vírászanába, a térdek között legyen legalább váll- vagy még nagyobb távolság. Kezeinket nyugtassuk a combunkon, befelé néző ujjakkal.
2) Vegyünk egy mély lélegzetet, majd lélegezzünk ki teljesen. Dőljünk előre, és hajtsuk le a fejünket, hogy az állunk a mellkasunkhoz érjen. A karjainkat belégzés nélkül egyenesítsük ki (dzsálándhára-bandha).
3) Húzzuk felfelé a gátat és a nemi szerveket (a farkcsonttól a köldökig terjedő területet – múla-bandha).
4) Húzzuk befelé, majd felfelé a hasfalat (a köldöktől a rekeszizomig terjedő területet – uddijána-bandha).
5) Amikor a levegő visszatartása kellemetlenné válik, lazítsuk el a hasfalat, a gátat, majd emeljük fel a fejünket, és a karokat is lazítsuk el. Ezek után nyugodtan lélegezzünk be. Lélegezzünk hétszer normálisan, egyenes háttal. Ha a levegővétel helyreállt, meg lehet ismételni a gyakorlatot, maximum 7-szer.

Könnyített változat: Ha túl kényelmetlen térdelő helyzetben végezni a bandhákat, akkor gyakorolhatjuk őket álló helyzetben, terpeszben, enyhén behajlított térdekkel is.

Haladó változat: Naulí-krijá – A három bandha felvétele után forgassuk a hasfalat jobbról balra, majd következő légzésszünetben balról jobbra, ahányszor csak tudjuk egy légzésszünet alatt.

Megjegyzés: A gyakorlatot csak üres gyomorral és belekkel végezzük (szilárd étel fogyasztása után legalább 4 órával). Gyomor- és nyombélfekély heveny stádiumában, hasi vagy lágyéksérvvel, terhesség és menstruáció alatt ne végezzük. Magas vérnyomásban, akut szívbetegségben és magas koponyaűri nyomásban szenvedők csak nagyon rövid ideig tartsák vissza a levegőt. A gyakorlat kevésbé megterhelő változatában egy légzésszünet alatt többször behúzzuk és elernyesztjük a hasizmokat, miközben a dzsálándhára- és múla-bandha folyamatosan megmarad. A dzsálándhára-bandhát a belégzés és kilégzés utáni légzésszünetben, valamint légzés közben is lehet végezni (lásd a 16., 17. vagy a 26. gyakorlatot). A múla-bandhát és az uddijána-bandhát a kilégzést követő légzésszünetben kell gyakorolni. A gyakorlottabbak a múla-bandhát és az uddijána-bandhát a többi ászana közben, kilégzéskor is felvehetik.

A bandha gyakorlása: A gyakorlásnak rendszeresnek és óvatosnak kell lennie. Először csak a dzsálándhára-bandhát gyakoroljuk (1-2. pont), legalább egy hónapig, 7-10-14 ismétlést végezve, fokozatosan növelve a számot. A második hónapban elkezdhetjük párhuzamosan végezni a dzsálándhára-bandhát és a múla-bandhát. Naponta legfeljebb 7-szer ismételjük. A harmadik hónapban mindhárom bandhát egyidejűleg gyakorolhatjuk, de ügyeljünk, hogy a has behúzása után a gátizomzat ne ereszkedjék meg. Amikor tökéletesen sikerült elsajátítani mindhárom bandha egyidejű végzését, akkor minden nap 7-szer végezhetjük. Ezt mahábandhának nevezik. Ha valamelyik nap nem végezzük el a teljes Agni-jóga gyakorlatsort, a mahábandha gyakorlását akkor is ejtsük meg. Ezt megelőzheti a kezdő légzőgyakorlat (Uddzsájí pránájáma), majd a Pávanamuktászana (15. gyakorlat),és a Kapálabháti légzés. Utána végezzünk rövid relaxációt. Ez kb. 15 perces gyakorlás, amellyel tartozunk egészségünknek.

A gyakorlat hatásai:

Dzsálándhára-bandha
• A test és az elme megpihen
• Masszírozza a szívburkot
• Lelassul a szívverés
• Serkenti a pajzsmirigy és mellékpajzsmirigy működését
• Csökkenti a stresszt, idegességet és haragot

Múla-bandha
• Elősegíti a kundaliní felébresztését
• Magasabb szintre szublimálja a szexuális energiát
• Segíti a nemi vágy fölötti kontrollt
• Erősíti a hüvely izmait
• Masszírozza a prosztatát
• Székrekedés, aranyér, inkontinencia esetén kedvező hatással bír

Uddijána-bandha
• Masszírozza a belső szerveket (máj, epehólyag, hasnyálmirigy, lép, vese)
• Megszünteti a székrekedést
• Emésztési zavarok és bélparaziták ellenszere
• Jó hatással van a cukorbetegségre
• Fellobantja az emésztés tüzét, és kiégeti a méreganyagokat
• Kiegyensúlyozza a kedélyállapot ingadozásait (mellékvese-hormon)
• Kiegyensúlyozza a prána áramlását az egész testben

Leave a Reply

Your email address will not be published.