7 dolog, amit a hátrahajlításról tudnod kell

7 dolog, amit a hátrahajlításról tudnod kell

Az alábbiakban Heather Marton kanadai jógaoktató cikkének fordítását olvashatjátok:

“A hátrahajlító jóga hallatán sokan egy fejét a fenekén pihentető cirkuszi akrobatára gondolnak. A hátrahajlítás elég nehéznek tűnik, és egy kicsit fájdalmas is. Néhány éve az egyik tanítványom azt mondta, hogy neki már az is fájdalmas, ha a hátrahajlító képeket nézegeti a torontói jógastúdióm falán.

„Hm, nekem viszont tetszenek” – gondoltam.

De ha az igazat megvalljuk, akkor a hátrahajlítás nem könnyű, olyan gyakorlóknak sem, mit én, akik évek óta gyakorolják a hátrahajlítást. Akit érdekel a hátrahajlítás, és be akarja építeni a gyakorlásába, a következő hét dologt jó, ha tudja:

1) A hátrahajlítások kimozdítanak a komfort-zónádból

Ha megállunk egy pillanatra, és végiggondoljuk, a legtöbb (ha nem az összes) mozdulatunk a nap során előrehajlításokra korlátozódik. Nagyon ritkán mozgunk a gravitáció ellenében fejjel lefelé, hátrafelé vagy oldalra. Az előrehajlítás tűnik csak természetesnek. Mint amikor lehajolunk felvenni valamit, ami leesett. A hátrahajlítások viszont egy izgalmas lehetőséget adnak a gerinc átmozgatására. Kiegyensúlyozzák a napi rendes tevékenységünket, és feloldják a merevséget a gerincünkben.

2) Tartsd aktívan az agyad és egészségesen a szíved!

Orvosi tanulmányok kimutatták, hogy rengeteg ember szenved krónikus hátfájástól. Egy érdekes amerikai tanulmány kapcsolatot mutatott ki az állandó alsó háti fájdalom és az agyban lévő szürkeállomány csökkenése között.

B. K. S. Iyengar a hátrahajlítást depresszió ellen ajánlotta, továbbá holisztikus alternatívaként ajánlotta szívbetegeknek. Mivel a hátrahajlítás nyitja a szívet, enyhíti az izmokban tárolt feszültséget és természetes fájdalomcsillapítóként hat. Segíthet depresszió esetén és megerősíti az immunrendszert.

3) A hátrahajlítások megtanítanak az életre

Amikor szembe kell néznünk a fizikai korlátainkkal, az kihívás az elménknek. Ez arra kényszerít, hogy türelmesebbek legyünk, vagy hogy feladjuk. Ha maradunk a feladatoknál, akkor hasznunkra válik, ha megtanuljuk, hogyan lassítsuk le a gyakorlást a légzéssel együtt. A gyakorlás energiát, áldozatot, akaratot, figyelmet, és odaadást igényel, mind jó dolgok az élethez. És az élethez hűen, a hátrahajlítás sem kivétel, itt is vannak leülések. Néha túl sokat sokat nyújtunk, meg kell tanulni a határainkat.

4) Nincs tradicionális Hatha-jóga hátrahajlítás nélkül

Csak néhány, ami a tradicionális Hatha-jógában előfordul, híd (Csakrászana), hídépítő (Szétu bandhászana) és sáska (Salabhászana), mint alap pózok. Az Ashtanga egyes sorozatában már kevesebb van, de a híd például megjelenik benne. Az AtmaVikasa jógában, amit Yogacharja V. Venkatesha fejlesztett ki, a hátrahajlítás teljes rendszerét tanítják. A krokodil póztól (Makarászana) a teljes sáskán (Salabhászana) át a teve pózig (Ustrászana), a befejező sorozattal, amiben benne van a hídépítő és a híd.

5) A hátrahajlító jóga nem folyamatos hátrahajlítást jelent

Mysorban (ami arról talán híresebb, hogy Sri K. Pattabhi Jois otthona volt) Yogacharya Venkatesh 20 éven keresztül tartott speciális hátrahajlító órákat tanulók tucatjainak. Az óráira nem az elit réteg járt, hanem szélesebb körben, az idősebb, merevebb alkatúaktól, a fiatalabb, hajlékonyabb alkatúakig mindenki. Ezeknek az óráknak a felépítése az egyéni igényekhez illeszkedtek. Természetesen nem folyamatosan csak hátrahajlítást végeztek. Előrehajlítások és más ellenpózok is nagy hangsúlyt kapnak azáltal, hogy akár kétszer annyi ideig kell kitartani, mint a hátrahajlításokat.

6) A hátrahajlítás kényelmetlen, de sokkat töb, mint csak egy mutatvány

Nem helyes azt gondolni, hogy a gyakorlás csak a mutatványozásról szól. Tartalmaz ugyan néhány extrém és szokatlan pózt, de ez nem a teljes kép. Őszintén szólva, mire számítasz, ha soha nem hajoltál hátra? A hátrahajlítások megnyújtják az egész gerincet, és elősegítik a test mozgékonyságát, oldalra, előre és hátra, az orvosi esetékről és sérülésekről nem is beszélve.

7) A gyakorlás nem ígéret a Cirque de Soleil-ra

Végül, a jóga hatása máshogy jelentkezik egyik gyakorlónál és a másiknál. Más szóval hogy a fejedre tedd a lábad, lehet egy cél, de nem feltétlen az. Ez azt jelentené, hogy kevésbé érdekel vagy kevésbé vagy lelkiismeretes a gyakorlásban? Függetlenül attól, hogy a jóga milyen virágot hoz, a fejődés az, amit Patandzsali jógája ígér. Természetesen, Patandzsali sose mondta, hogy ez könnyű. De a siker egy rendszeres gyakorlással és őszinte erőfeszítéssel garantált.

Jól hangzik? Ha felkeltette az érdeklődésedet a hátrahajlítás, nézd meg a videómat!” …vagy gyere az Atmába hátrahajlításra hétfőn 18:00-19:30-ig vagy szerdán 19:00-20:30-ig!

Fordította: Scsaurszki Orsolya

Leave a Reply

Your email address will not be published.